Assalamualaikum :) i'm Munirah. this is my blog. i'm writing things that bugged in my mind, do respect me if u wanna me to respect u :) family . friends . him :) they are all mine. i become stronger with them by my side :)
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, April 7, 2010

menghalang lar..


well..pokok kat dpn umah dh membsr dgn besar nyer..btol ke bm aku nih?hihi.xkesah la..tension btol aku..disebabkan kbsran nyer..aku xleh tgk astro!!bertambah bosan la hari2 yg bakal aku lalui..huhu~aku nk potong jer klo ikut hati..tp ramai plak cm x stuju..

mak:bukan ko la punyer keje nk kene potong pokok tuh..suh ayah..lgpon ko tuh pompuan..xkan nk wat kje cm2 kot..ish2 anak dare sorg nih..

ape slh nyer kannn..tuk kebaikan sume gak..lg pon aku wat time tgh hari cm2..mne de spe pon nmpk..huhu~aku x tnyer ag kakak aku..aku rse msti dier x bg potong pokok tuh..sbb pokok tuh pokok mengkudu..mengkudu tuh byk khasiat nyer..kte kakak aku lar..hahaha;D
 


ni r buah mengkudu buat sesiapa yg x taw la..haha..aku pon bru taw sbnr nyer..b4 this x taw pon bpk aku der tnm..cme bru2 ni kakak aku blik ckp psl buah dier yg banyak manfaat tuh..bru ar aku sedar yang bapak aku tanam..hahaha..teruk kan aku ni..maybe sebab aku ni bkn jenis yang suke makan sayur kot..so x taw la..buah ke pe ke yg cm berkhasiat ni kan..kat sini aku bagi r taw beberapa maklumat yang aku dpt bler search psl buah mengkudu ni..

Khasiat Buah Mengkudu diantaranya..
  • Menstabilkan tekanan darah dan aras kolestrol - otot jantung
  • Gangguan dalam tubuh - kencing manis, sakit kepala, ginjal, buah pinggang, pundi kencing, pundi hempedu dan tiroid
  • Mencegah pertumbuhan sel kanser dan tumor
  • Sistem pernafasan - resdung, asthma, bronkitis, hingus meleleh, batuk, sakit tekak, batuk kering, kolera dan bayi yang demam selsema
  • Gangguan penghadaman - perut kembung, ulcer, gastrik, cirit-beret, muntah-muntah, tidak hadam, buasir, keracunan makanan
  • Mulut dan Tekak - radang tekak, sakit gusi dan sakit gigi
  • Sakit tulang dan sendi - terseliuh dan gout
  • Penyakit kulit - bisul, luka, kurap, radang, ulser kulit
  • Sakit puan - senggugut, gangguan haid
  • Menghilangkan gatal - celah kelangkang, pelipatan, ulat air dan penyakit kulit
  • Memulihkan kesan umum penuaan (awet muda)
  • Menghilangkan ketagihan dadah dan rokok
  • Membantu sistem kesuburan lelaki dan wanita
  • Meredakan kesakitan (analgesik)
  • Meningkatkan tenaga tubuh badan
  • Mengurangkan stress (tekanan)
  • Anti-oxidant
byk jugak kan dier pnyer manfaat..nak taw lebih lanjut boleh la g sini..http://www.ekafood.com/obat%20tradisional.htm haha..skang ni jadi ragu2 la plak nk potong ke x pokok dier yg tlh menghalang dri mendpt siaran astro..dilema sungguh aku ni kann..


No comments: