Assalamualaikum :) i'm Munirah. this is my blog. i'm writing things that bugged in my mind, do respect me if u wanna me to respect u :) family . friends . him :) they are all mine. i become stronger with them by my side :)
Lilypie First Birthday tickers

Wednesday, April 7, 2010

bagun awal.

bangge giler aku..arini bgun awal even malam tadi tidur kol 3.30!!bgger la weyh..hahaha..aku ni mmg pantang sket kne cabar ni..smalam wat kan ayah n ifah roti petang sebab deorg lapar..mak x blik ag..n aku mmg x reti la nk masak2 lauk2 ni kannn..hahaha..pastu aku tny la bpk aku..

aku: ayah,sok nk bawak roti tak?uni nk wat..*roti tu dh nak expired.2 psl aku smgt nk wat..xnk la membazir kann..

ayah: ala ko..bkn nyer bgun awal pon..penat jer krajaan latih pg2 kt sne leh jer bgun kol 5 pg..kt umah tak leh..

aku: kt sne de org kjut..ayah kjut la..

aku bkn pe..lately aku di beri abc so mls la nk bgun awl2..dh la tdo lmbat nk bgun awal..mmg penipu la klo aku lh wat..ari ni pon sebab aku tido sambil dgr radio kat telinge..then dlm kol 5.55 pagi aku terdegar azan..kan x elok dgr lagu time azan..then aku switch off la..aku ternmpk jam tepat kol 5.55..aku otomatik trus bgun..cm terkena senjatan eletrik plak..hahahaha..aku bgun trus g toilet n gosok gigi..segar..huhu~~



pg ni dengan baik hati nyer aku telah menyediakan sume org roti bakar..nmpk sedap x?hahaha..tu hny lah hiasan semata2..aku wat x sempat la nk take a picture..hahaha..abes sume roti tuh..ayah aku bg 4 keping..ifah 2 keping n ma 4 keping..aku?jap g nk msk spagetti..huh..lagi sedap..




aku plak jap g makan spegetti..mengiur kan x?hahaha..salah ek..x kesah la..tgk ni wat aku lapar la..huhu~nk g wat..disini aku de resipi dier..

Bahan-bahan ( 6 orang )

  • 500 gram spaghetti (sepeket)
  • 500 gram daging lembu cincang
  • 200 ml susu
  • 1 labu bawang besar kuning – dicincang halus
  • 1 ulas bawang putih – dicincang halus
  • 1 tin sedang tomato puri
  • 4-5 tomato segar ranum - didadu
  • 1 batang carrot – didadu kecil
  • 2 batang celery – didadu kecil
  • 1 tin cendawan butang – dihiris (optional)
  • 1 kiub stok daging lembu (optional)
  • 1/2 sudu teh herba Oregano kering atau Italian Mixed Herbs
  • Sedikit garam dan gula secukup rasa
  • 3 sudu besar minyak zaitun (kalau taknak beli boleh pakai minyak masak biasa)
  • 2 sudu besar butter
  • Parutan keju parmesan – untuk menghidang
  • NOTA : Semua bahan bernota optional tidak ada dalam resipi asal authentic Italian Bolognese. Tapi boleh ditambah ikut citarasa.
  • NOTA : Resipi asal juga ada masuk 200ml red wine. Saya selalu gantikan dengan prune juice kalau ada bahan kat rumah. Tapi kalau tak ada I tak masukkan pun, ok juga rasanya, tak banyak beza.

Cara-cara

  1. Rebus 2 liter air dalam periuk besar, masukkan 2 sudu teh garam. Bila air mendidih baru masukkan spaghetti. Kacau sekali-sekala dan masukkan satu sudu teh minyak zaitun (atau minyak masak) agar pasta tak melekat. Bila pasta sudah lembut angkat dan toskan.
  2. Sos Bolognese : Gunakan periuk yang tinggi dan dalam. Panaskan minyak zaitun,masukkan butter dan kacau. Bila butter cair dan berbuih masukkan bawang besar dan bawang putih cincang. Jangan dibiar garing, cukup sekadar bawang layu.
  3. Masukkan daging cincang. Ketuk-ketuk daging biar semua hancur dan bentuk/saiznya seragam. Goreng hingga daging keperangan.
  4. Masukkan semua sayuran, goreng lagi hingga sayur-sayur lembut.
  5. Masukkan susu. Kuatkan api hingga susu mendidih, kacau selalu. Bila nampak semua susu telah diserap daging, masukkan tomato puri dan tomato segar. Guna tin tomato puri itu untuk sukat 2 tin air, tambah ke dalam kuah. Kacau sos sambil di tekan-tekan tomato yang nampak berbiji hingga hancur.
  6. Masukkan herba, kiub (jika guna), garam dan gula secukup rasa.
  7. NOTA : Jika guna kiub, bagi saya tak masuk garam pun takpe sebab dah masin. Gula cume perlu 1/4 sudu teh saja sebab susu telah memaniskan sos. Again, mesti dirasa dan timbang sendiri masam, manis dan masin sos.
  8. Biar mendidih lebih kurang 7 minit, kemudian perlahankan api paling kecil. Renihkan dengan periuk separa tertutup hingga sos pekat.
  9. Boleh hidang dengan parutan keju parmesan.
NOTA : Orang Itali secara tradisi, merenih sos Bolognese sampai 4 jam! Kalau nak jimat gas, 2 jam pun dah cukup lama hehe. Saya cuma renih 1 jam kali ni, sos jadi pekat dan menyalut spaghetti dengan cantik sekali. Dan yang penting, rasanya authentic Italian!

p/s:aku copy n paste jer..hakhakhak..nk taw lg bnyk la..http://www.myresipi.com/top/detail/728




No comments: