Assalamualaikum :) i'm Munirah. this is my blog. i'm writing things that bugged in my mind, do respect me if u wanna me to respect u :) family . friends . him :) they are all mine. i become stronger with them by my side :)
Lilypie First Birthday tickers

Friday, November 18, 2011

[Resepi] baked potato ;)

Assalamualaikum :)

kali ni aku nak bagi resepi nak buat baked potato ;) sedappp woahhh haha

sebenarnye aku serius tak pasti sama ada nak post tak resepi ni, sebab taknak lah nampak macam blog masakan makanan pulak :D tapi biler kawan aku, fateeng suruh tulis resepi dalam blog, here it is :D *padahal dah lame die mintak haha

before tu, aku nak terangkan lah yang segala resepi ni cara-cara memasak ni for beginners jelah :D dah pandai masak, bek jangan refer haha buat malu aku je nanti :D *kalo ade yang nak betulkan pon boleyhhhhh ;)

resepi asal aku dapat dari blog akak mane ntah :D mintak maaf lupeee ;) tapi bagi aku cara sangat simple :)

bahan-bahan:


Kentang
#kentang
#lada sulah
#susu rendah lemak dutch lady (kang guna yang ade fat banyak kang gemok plak korang ! haha)

Isi
#hotdog *potong bulat bulat
#cheese *tak kesah brand ape, cheesedale biase pon okayhhh ;)
#kimball/tomato puree
#tomato *potong dada dadu

Cara-caranya :
masak kentang.
1. mula kupas kulit kentang dan potong bulat-bulat, senang nanti nak hancurkan time dah rebus :)
2. rebus kentang sampai lembut, make sure lembut ye !
3. dah siap rebus, toskan air.
4. lenyekkan sampai lenyek :D
5. masukkan lada sulah dan susu *ikut selera masingmasing, kalo nak pedas, letak lebih lada sulah. susu tuh plak kalo boleh jangan banyak sangat, letak siket siket je, ikut banyak kentang :)
6. now, bentukkan jadi macam bentuk kentang, maksud nya..bulat bulat ke bujur ke, ikut kau orang lah :D then balut guna aluminium foil.
7. masuk dalam oven dan panaskan 150 darjah celcius selama 10 minit :)

okayhhh sambungggg,
8. lepas dah habis bakar tuh, belah kentang dua :) tapi jangan belah habes awokkk ! haha belah separuh je ;)
9. letak tomato puree sket, hotdog, tomato.
10. tutup dengan cheseeeeee :)
11. masuk balik dalam oven panaskan 10 min ;)

kalo ikut resepi asal, die tak bagi buang kulit kentang, and terus masuk dalam oven bakar 1 jam, 1st time buat memang aku ikut, tapi aku ade ayah yang tak suke gigit benda yang keras :D lagipon an, kalo makan kentang je and isi or inti die macam tak banyak, rasa kentang sangat KOSONG ! macam boringggg gitu haha

jadi aku buat cara macam mana nak buat mashed potato ;) lembut sket kentang and it taste better ! inti or isi die plak, ikut suke kau orang lah ;) cara aku ni pling simple lah isi die :D tapi sebenarnye kalo kau orang buat, nanti kau orang sedar yang inti takleh letak mcam macam ponggggg :D

and taraaaaaaaaa
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
ni 3rd time dah buat :D guna cheesedale ;)

brunch

half :D macam ni rupa dalam ;)

ehhh, budak comel ni watpe plak dah ? sedap tak widad(?) sedap sedap sedap ;) haha terang terang tipuu --'

p/s : kalo macam ade sebarang kemusykilan, anda boleh tinggalkan comment :D

1 comment:

hazirah said...

sedap sbb aku tolong buat sekali, hehehehe