Assalamualaikum :) i'm Munirah. this is my blog. i'm writing things that bugged in my mind, do respect me if u wanna me to respect u :) family . friends . him :) they are all mine. i become stronger with them by my side :)
Lilypie First Birthday tickers

Friday, April 9, 2010

quantity serveyor

qs aka quantity surveyor..2 la yg aku nk jd..tp td chat ngan su..sufia then aku ckp la nk amek qs kt uia after blaja architecture..then dier ckp..byk ke pluang pekerjaan lg nk jd qs?aku pon tertanya2..ye jgk kann..tp andai kate time bljar 2 xnk amek qs..aku akn stay blajar architecture..

ramai sebenarnya suke tny..qs 2 pe?salah aku gak tulis qs je..x tulis penuh..tp ler tlis penuh pon org x taw jgk..well,qs ni keje dier byk..x terikat..cam arkitek wat plan..qs byk kerja..ni aku aku dpt..nk share kt ssape yg x taw..

  1. Mengkaji ukur lombong, melukis permukaan bawah tanah, mencatat kedudukan yang tepat mengenai pelbagai ciri serta membuat car
  2. Mengkaji ukur, mengukur dan mengambarkan permukaan bumi untuk berbagai tujuan termasuk pemetaan, kerja pembinaan atau kewujudan sempadan harta tanah,.
  3. ta dan peta untuk tujuan mengawal arah dan takat perlombongan,
  4.        Mengkaji ukur dasar lautan, sungai dan tasik, melukis permukaan bawah tanah, mencatat kedudukan yang tepat mengenai pelbagai ciri serta membuat carta dan peta untuk digunakan khususnya dalam menentukan pengemudian air dan saluran serta merancang pembinaan struktur marin,
  5.        Merancang dan menjalankan kaji ukur fotografi dari udara,
  6.        Menganalisis gambar foto yang diambil dari udara dan gambar foto lain, imejan satelit dan data kaji ukur bagi menyediakan dan menyemak peta dan carta topografi, peta utiliti dan peta tematik yang lain,
  7.        Mengkaji dan memberi nasihat berhubung dengan aspek teknik , estetik dan ekonomi bagi pengeluaran peta,
  8.        Menyelia penyediaan pelan, peta , carta dan lukisan untuk dijadikan persembahan bergambar serta menguruskan sistem maklumat berautomatik,
  9.        Menjalankan penyelidikan dan pembangunan terhadap sistem kaji ukur dan pengukuran fotogrametrik, system kadaster(pemegang tanah) dan tanah serta merundingkan perician dengan kerajaan tempatan dan pihak berkuasa lain,
  10.        Menyelia dan menyelaras kerja juruukur bersekutu,
  11.        Mengekal hubungan teknik dan perudingan dengan pakar lain yang berkaitan,
  12.        Menjalankan tugas-tugas yang berkaitan. 
tp ikut la..rezeki aku cmne..harap2 murah rezeki aku..huhu~one day klo aku nk wat pelan banggunan,aku nk wat bggunan cm ni..huhu~~





sekian sje~~

No comments: